#000000MENü

Drop Down MenusCSS Drop Down MenuPure CSS Dropdown Menu

2012. márc. 26.

Szilikon a samponokban. Jó vagy rossz?

Sziasztok!
Nemrég írtam egy nagy bejegyzést, hogy milyen is volt a hajam állapota a kezdetektől egészen idáig. 
Egyik kedves kommentelőm kérte, hogy magyarázzam el, hogy mit kell tudni a szilikonmentes samponokról, és hogy mit használok. A cikket késve írtam, meg ezért előre is elnézést! ^_^ 
Tudom, hogy sok bloggerina írt már erről a témáról, így hát én sem szeretnék kimaradni a sorból. 


Forrás: Patika magazin

A szilikontartalmú samponok, hajápolók egy időre megkönnyítik az összekócolódott haj kibontását, javítják a hajvégek állapotát, fényessé teszik a hajat, növelik térfogatát… Mégis, az ilyen termékek jótékony hatását számos helyen megkérdőjelezik, és a gyártók egyre inkább természetes összetevőkkel helyettesítik a szilikont. 
***
Mióta az 1940-es években megjelentek a szilícium-dioxidból származtatott polimerek (műanyagok), felhasználási területük egyre nőtt. Mindenféle területen kezdték el alkalmazni őket, a konyhai felszerelésektől, edényektől kezdve a barkácsolási eszközökön át egészen a kozmetikumokig. Az 1980-as években a fejlett ipari országok laboratóriumaiban már folytak a kísérletek a hajápolószerekben, samponokban adalékanyagként történő alkalmazásuk terén is. 
***

Segít a hajkibontásban, ragyogóvá teszi a hajat, de mégis...

A szilikont tartalmazó samponok, hajápolási termékek véget vetettek annak a kínlódásnak, ami a kócos haj kibontásával járt... Hiszen ez a polimer lezárja a hajpikkelyeket, minek következtében könnyebben kifésülhető, és ragyogóbb is lesz tőle a hajkorona. De akkor mégis, mi a gond vele? 

A szilikon műanyag, nem táplálja a hajat!

A szilikon polimer műanyag, gyártás közben is szennyezi a környezetet, és utána is, hiszen természetes úton nem tud lebomlani. Bár a kozmetikában az új generációs készítmények, samponok, hajkondícionálók többnyire vízben oldódó, ún. könnyű szilikont tartalmazhatnak, és így kevésbé károsítják a környezetet. Vannak úgynevezett illékony szilikonok, ezek környezetszennyező hatása elhanyagolható, sőt , többek közt szennyvíztisztító berendezésekben is használják őket.

A szóban forgó, szilikontartalmú készítmények hajra gyakorolt jótékony hatása igencsak múlandó. Csak szépít, azaz felületi jellegű. Ezek a polimerek nem hatnak mélyen, nem ápolják a hajrostokat – bár egészséges benyomást, ragyogást kölcsönöznek a hajnak, azt is csak átmenetileg, rövidtávon.

A szilikon befullasztja a hajat

Ha hosszú távon használunk szilikonos termékeket, akkor a szilikonos anyagok felgyülemlenek a hajon, akárcsak egy szigetelő réteg, bevonják a hajszálakat. Ennek következménye, hogy a különböző hajápoló szerek nem tudják kifejteni a hatásukat a hajszálakon, például a hajszínezők is emiatt kevésbé hatnak. Mindez azt is eredményezi. hogy a hajkorona kiszárad, fakóvá válik, és ez a hatás még nyilvánvalóbb vékony szálú, kis térfogatú haj esetén.

Mivel a hajrostokat is elzárja, befullasztja, ezen összhatások miatt a samponokban, hajápolási készítményekben egyre inkább mellőzik a szilikont. Vannak termékek ahol fokozatosan csökkentik a mennyiségét.
Emellett egyes szakértők úgy vélik, hogy hosszú szilikonos hajápolás után egy hónap szükséges ahhoz, hogy a haj tökéletesen regenerálódjon. Igaz, kifejlesztettek már kevésbé stabil, azaz könnyebben lebomló szilikonformulát is.
A leggyakoribb aktív hatóanyagok azonban már természetes (általában növényi) eredetűek, de persze a természetességre utazó csomagolás még nem jelenti azt, hogy a termék nem tartalmaz szilikont. A termék összetevők címkéje tájékoztat még a legkorrektebben

A szilikon olcsóbb mint a natúr termékek

Az ún. „bio” samponok, hajápolószerek természetesen nem tartalmazhatnak szilikont. De ha könnyű is találnunk szilikonmentes samponokat, már kissé nehezebb olyan hajkibontó termékekre vagy speciális hajtápláló krémekre bukkanni, melyek nem tartalmazzák azt.
Ennek oka az, hogy a szilikon olcsóbb, mint természetes kiváltói.

A szilikon helyettesítése

Ami a szilikon pótlására ajánlott hatóanyagokat ill. összetevőket illeti, felsorolunk néhányat közülük: tápláló és hajszépítő olajok (pld. pálma- vagy kókuszolaj), Shea-vajak (száraz és töredezett hajra), különféle növényi kivonatok – ilyen pld. a golgotavirág-, katángkóró-, körömvirág-, ginzeng-, bambuszkivonat –, a pantenol (mely táplálja, dúsítja a hajat). De újabban alkalmaznak édesvízi- és tengeri-gyöngy-kivonatot is, de selyem-, rizs-, búza- vagy szójaproteint tartalmazó termékek is hasonló hatással rendelkeznek, mint a szilikon.
***

Mindezek érvek után nagyon sok cég a szilikont "csodatevőként" állítja be. 
Erre jó példa a http://www.schwarzkopf.hu oldalon található cikk.
Idézem:
"Hajápoló összetevők szótára: mi jó a hajnak?

Szilikon (pl. Dimethicone)
A szilikonok szintetikus anyagok, amelyek védő filmréteget képeznek a haj körül, és ezáltal a haj külső rétege simábbnak tűnik, könnyebben fésülhető lesz, és szép fényessé teszi a hajat. Időlegesen a töredezett hajvégeket is regenerálják, így ellenőrizhetővé teszik a problémát. "


Na hát a cikk írója mindent írt a szilikonról, csak épp a rossz dolgokat nem. :D
gratulálok schwarzkopf, tőled se fogok vásárolni többet. 

A teljes link:


A szilikonról eléggé megoszlik a vélemény, mert a legtöbb honlapon azt írják, hogy igen, milyen jót tesz a hajnak, simább, fényesebb és szebb lesz, vedd meg! És végül is nem hazudnak, mert ideiglenesen tényleg jót tesz a hajnak. Valakinek pl. egyáltalán nem jöttek be a szilikonmentes samponok, valaki pedig csak arra esküszik. 
Igazából mindenki maga döntse el, hogy kell e a samponjába ez a mesterséges műanyag származék vagy sem. 
Egészséges hajat szeretne, vagy látszólag puhát és könnyen kifésülhetőt?

Erről a szilikonos/szilikonmentes mizériáról csak nemrég értesültem, és persze az én dolgom is rögtön az volt elsőnek, hogy megnézzem, hogy van e a samponomban szilikon. És láss csodát nem volt. 
Véletlenül kifogtam egy olyan sampon/balzsam kombót, amiben nincs szilikon. 2 évig használtam ezt a terméket, és nekem nem tűnt fel semmi különbség sem habzásban, sem kifésülhetőségben a szilikonos társaival szemben. 
Ha jobban belegondolok mást nem is használtam a hajamra, úgyhogy lehet, hogy a teljesen szétroncsolt hajamat ez tette helyre. Nem tudom sajnos. Minden esetre én továbbra is a szilikonmentes samponokra voksolok.  :)

Amit pedig 2 évig használtam:




Miket kerülj el a samponokban?
Szilikon: 
Dimethicon, Diethylmethicon, Ethylmethicon

Remélem tudtam segíteni ^^

XOXO



3 megjegyzés :

  1. 2 hónapja szilikonos samponnal mosok hajat és azóta egyszerűen sztrájkol a növés! Fele annyit se nőtt, mint mikor mentessel mostam, úh biztos van benne vmi.

    VálaszTörlés
  2. Én ara jutottam, hogy a samponból próbálok szilikonmenteset választani, mert a fejbőrömön ne legyen semmilyen réteg. A hajam többi részére mehet a szilikonos cucc, mert nem vettem még észre, hogy kevésbé fogná be a henna. Ill. most megtaláltam azokat a termékeket, amitől nem törik a hajam, és nagy hajnövesztésben vagyok. ^^

    VálaszTörlés
  3. Paphu: igen amúgy, ha visszanézem a hajas képeimet időrendben, akkor tényleg abban az 1-2 évben nőtt 10-15 centit, amikor áttértem erre a szilikonmentes samponra. De mint írtam teljesen véletlenül vettem meg ezt a sampont,akkor én még nem is tudtam hogy a szilikon ennyire roncsolhatja a hajat. :D de úgy látszik a sors is úgy akarta, hogy hosszú hajam legyen és valahogy arra a samponra esett a választás :D hehe


    Lumena: Igen a sampon + balzsam eddig nekem is stimmel, de a hajamat én sem tudom kifésülni a Gliss Kur hajspré nélkül, amiben pedig van szilikon :/ de én is most azt csinálom, hogy csak a hajam végére fújom, hogy ki tudjam fésülni a gubancokat ami 1 alvás alatt jön össze :D talán így nem károsítom annyira a hajam mintha az egész fejemre is menne

    VálaszTörlés

Kedves olvasóm!
Nagyon örülök, hogy írtál kommentet!
Amint tudok vissza is írok! <3

XoXo
Annie

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...